maanantai 25. kesäkuuta 2012

Juhannus

Juhannus tuli, oli ja meni. Mun muutama ex-kämppis vietti sitä Himoksella festareilla. Ite jouduin jättämään väliin ku ei mul ollu rahaa, festariliput ois maksanu huntin. Harmi, koska mua ois ihan hulluna himottanu lähtee kokemaan uudestaan karavaanari-viikkotehtävä. Tällä kertaa niin, et kukaan ei joudu potkulautailemaan Kalajoelle eikä multa kielletä bileitä Kuusamon leirintäalueella tai missään muuallakaan. Ja päiväunikiellonkaan ei tarttis olla voimassa, et sais omalla vastuulla sammua ihan mihin haluaa. No, oli ja meni. Feilattu ja feidattu mun osalta.
Päädyin sit Juhannus-viikonlopuks ensin mun sukulaisten kanssa mökille uimaan ja saunomaan. Kuitenkin päädyin liftaamaan siltä pois seuraavana päivänä. Kiitokset kaikille mua kyydittäneille, oli muuten hyvät kyydit. Ja ainakin pääsin perille. Mihin? Kotiin. Ihan vaan todetakseni et ei, mun jääkaappi ei edelleenkään toimi. Sit mä lähdin laukku pakattuna peukku pystyssä jatkamaan matkaa. Oli aika hakusessa, mihin mä olin matkalla. Suuria rooleja menossa ja meiningissä näytteli Hanko ja Vantaa, mut jotenkin kummasti mä päädyin sittenkin Porvooseen, mun "Faijalle" eli BB-Stefanille. Okei, pakko myöntää, sen matkan menin bussilla. Maksoi 7,5€, eli mun suurin Juhannuksen rahan kulutus tähän mennessä. Saavuin perille aika myöhään, eli aurinkoinen päivä oli kääntymässä jo vähän viileämpään iltaan ja naisten saunavuorokin oli jo mennyt. Ja vaikka mua ja mun massiivista takapuoltani kuinka yritettiin houkutella saunomaan miesten vuorolla, mä nätisti hymyillen kieltäydyin kutsusta.

Sit me käytiin Porvoossa baarissa, mut suoraan sanottuna mulla ei oo siitä jälleen kerran mitään muistikuvaa. Paitsi et sisään mentäessä mult kysyttiin paperit ja ulos tultaessa siel oli ihan sairaaaaaan söpö poika, ikää ehkä just ja just 18, mut onneks mä oon niin jakautunu persoonallisuus, et mulle on ihan ok katella pienii söpöi poikii mut sit taas kuitenki myös mua sata vuotta vanhempia. Tai no...hmmmm...

Seuraavana päivänä mä jouduin kuuntelemaan erästä käkikelloa, joka kertoi mulle jatkuvasti paljon kello on "hei, kello on jo puol 11, nyt pitää herätä" ja "hei, nyt se on 11, on jo ihan päivä, nyt herää!" ja "nyt kello on puol 12, siis ihan hirveesti, nyt pitäs herätä!!" ja "kello on 12, se on jo puol päivä, nyt ainaki pitää herää" ja "hei, kello on puol 1, siis ihan hirveesti!!" Siis voi saatana. No hard feelings, mut...jos mul on joku elämää pahempi darra, nii ei se kellonaika nyt niin paljoo merkkaa ku ei se krapula kelloo kato lähtiessään, vaan saatua unimäärää. Ja mun darra ku ei ollu sitä luokkaa et sen sais juotuu pois, vaan ehkä enemmänkin sitä luokkaa et toivoin kuolevani...

Koko päivän satoi ja oli kylmä ja mälsä. Kun mä vihdoin pääsin ylös, siirryttiin pari kilsaa Porvoon sisällä ja tilattiin pizzaa. Oli muuten helvetin kalliit pizzat, siis 10€! Tää oli mun suurin rahan meno koko Juhannuksen aikana :D Okei, oli kyl sen arvostaki. Siis ihan sairaaaaaaaan hyviä. Porvoon Pizza, suosittelen! Sit olikin jo ilta tai yö ja siirryttiin istumaan iltaa vielä sellaseen ihanaan, kotoisaan lapinkotaan makkaraa paistamaan. Ja sitäkään makkaraa mä en saanu syötyy loppuun ku noi muut alko leikkii ajatuksel et jos iso mies paskaa tien varteen, nii kuinka ison koirankakkapussin siihen tarvii ja et kai se Valintatalon muovipussi kelpaa...

Sit kello olikin jo yö ja oli taas aika käydä nukkumaan. Nukuin muuten todella hyvin ja aamulla oli pitkästä aikaa tosi hyvä olo :)

Ja hyvässä seurassa aika vierähtää, ja sit olikin jo iltapäivä ja mun oli aika liftata kotiin. Mainittakoot nyt kuitenkin kaikille, että vaikka koko Juhannuksen liftasin kaikkialle, niin jotenkin kummasti ne kaikki kyytiin ottajat oli jotenkin enemmän tai vähemmän tuttuja.

Kuitenkin. Mitä Juhannuksena jäi tekemättä? Tai siis mietitään eka, et mitä oikeastaan Juhannuksena pitäis tehä? Juhannuksena pitää saunoa, uida, polttaa kokko ja grillata siinä makkaraa. Juhannuksena pitää juoda kaljaa (mun tapauksessa siideriä) ja sit ukot naukkailee ladon takana vähän miestä väkevämpää. Juhannuksena on aika hienoo päästä sit jossain vaiheessa sinne tanssilavalle mihin koko kylän väki kokoontuu. Sit juhannuksena pitää tehä hassuja Juhannustaikoja, et keräillään kukkia tyynyn alle ja kävellään takaperin kaivolle ja sellasta ja sit pitäs nähä tuleva sulhanen. No, kaikki muut oikeestaan tuli tehtyä paitsi noi Juhannustaiat. (Ja jos mä kaikesta huolimatta oon nähny tulevan sulhaseni Juhannuksena, niin mä oon erittäin pettynyt, koska kaikki paikalla olevat miehet oli joko mulle sukua, vähintään 40-vuotiaita tai varattuja.) Ja mä nyt siis oletan et Porvoon Seurahovin voi laskea koko kylän lavatanssipaikaks :D Mun Juhannus tosin kokonaisuudessaan kesti sen kolme päivää, kun normaalisti noi kaikki tapahtuu samana iltana, mut toisaalta, mä nyt tunnetusti oonkin vähän tavallista hitaampi yksilö.

Sit mä viel kerron mun lemppari Juhannustaian: Kerää Juhannusaattona kahdeksan lonkerotölkkiä ja kuusi kaljatölkkiä laiturilta ja voit nähdä tulevan sulhasesi toikkaroivan umpihumalassa rantakaislikossa.

Hauskaa kesää kaikille! Tästä se kesän vietto lähtee! Mä muuten aina inhoon sitä, et joku idiootti aina totee Juhannuksena et "Tästä se päivä sitten lähtee taas lyhenemään ja kohta on taas jo talvi..."

Kesälomaterveisin (okei myönnetään, mä oon työtön)
Tanja

1 kommentti:

  1. Mä nauroin täällä vedet silmissä :D Tanja oot kyllä ihana ! ♥

    VastaaPoista